bagaż podręczny 2011

Strona projektu
Strona na facebooku

Bagaż podręczny to projekt słuchowiska radiowego. Pierwsza jego edycja składa się z sześciu godzinnych odcinków, stylizowanych na radiową audycję publicystyczną. Ideą przewodnią Bagażu podręcznego było całkowite odwrócenie porządku świata, by móc z innej perspektywy spojrzeć na problem dyskryminacji. Tytułowy „Bagaż Podręczny” to z jednej strony zbiór cech, które mogą spowodować, że zostaniemy zaliczeni do jednej z grup wykluczonych społecznie. Z drugiej – uprzedzenia i stereotypy myślowe, przez które postrzegamy świat. Tak jak podręczny bagaż, nosimy je ze sobą wszędzie, zapakowane i z pozoru niewidoczne, a jednak niezwykle istotne i utrudniające swobodne poruszanie się w świecie, zabierające nam poniekąd wolność – musimy troszczyć się o nasz bagaż, nie zapominać o nim, zabierać wszędzie, gdzie idziemy, nawet gdy nam już ciąży. Słuchowisko emitowane było na antenie poznańskiego Radia Afera, łódzkiego Radia Żak i zielonogórskiego Radia Index, na portalu facebook.com (www.facebook.com/bagazpodreczny) oraz na stronie projektu – bagazpodreczny.pl.
Druga edycja projektu została dofinansowana przez Urząd Marszałkowski Województwa Wielkopolskiego.

Bagaż podręczny 2011
Każdy odcinek skupiał się na innym wykluczeniu, oczywiście w swój unikalny, odwrócony sposób, i tak, odcinek pierwszy, analogicznie do sytuacji osób homoseksualnych, opowiadał o świecie, w którym większość gejów i lesbijek dyskryminuje mniejszość heteroseksualną, odcinek drugi naświetlał kiepską sytuację mężczyzn w rzeczywistości zdominowanej przez kobiety, odcinek trzeci wspierał pary rozmnażające się w naturalny sposób, kiedy to wszyscy korzystają z metody in vitro jako jedynej słusznej w celu posiadania potomstwa; odcinek czwarty obserwował bunt mniejszości amerykańskiej wywołany wyproszeniem grupy Amerykanów z restauracji; odcinek piąty w przekorny sposób przedstawiał świat bez religii i Boga, a finałowy Bagaż podręczny przeniósł naszych bohaterów w podróż, w której nie ma ani patriotyzmu ani ojczyzny. Sama forma Bagażu… również twórczo ewoluowała, stopniowo dekonstruując poetykę klasycznej audycji radiowej przez, kolejno, wprowadzenie pozaantenowych komentarzy, z reguły niesłyszalnych dla słuchacza, pokazanie „kuchni” tworzenia radiowego programu, trudności w przeprowadzeniu relacji na żywo z zamieszek aż po czasowe przesunięcie, pokazujące co się dzieje na antenie i poza nią zanim jeszcze właściwy program zostanie wyemitowany.
Producentem pierwszej edycji projektu było Stowarzyszenie Nastawnia oraz Radio Afera.

Liczby:
Średnia słuchalność Radia Afera wynosi 0,3% (badanie we wrześniu/listopadzie 2011, badanie w czerwcu– sierpniu 2011 0,9%) co daje około 2000 osób słuchających odcinka Bagażu… w eterze. W przypadku Radia Żak jest to 0,1%, Radio Index nie dysponuje niestety dokładnymi danymi, ale śmiało można założyć, że jak w przypadku innych stacji studenckich, ich udział w rynku wynosi około 0,5%. Statystyki internetowe wyglądają następująco: odcinek pierwszy – 425 odsłuchań, odcinek drugi – 175, odcinek trzeci – 150, odcinek czwarty – 80, odcinek piąty – 109, odcinek szósty – 79. Profil bagażu na portalu facebook.com liczy 600 fanów, zatem z powyższych statystyk można wnosić, iż pojedyncze odsłuchanie nie musi być pojedynczym słuchaczem. Strona www.bagazpodreczny.pl została w ciągu realizacji zadania odwiedzona przez 1500 unikalnych gości.
Internetowe statystyki, prócz ostatniej dotyczącej strony projektu, są publicznie dostępne, na portalu facebook.com i soundcloud.com przy każdym odcinku.
W całym Bagażu podręcznym zagrało 61 osób, w tym 5 osób główne role.

Produkcja jednego odcinka Bagażu… zajmuje 38 godzin, na które składają się:

  • etap I – 20 godzin – przygotowanie materiałów, pisanie scenariusza odcinka (40 stron maszynopisu) – Kajetan Hajkowicz, Agnieszka Wasilczyk-Kryger;
    etap II – 3 godziny – przygotowanie produkcji, zorganizowanie aktorów, ustalenie harmonogramu nagrań – Agnieszka Wasilczyk-Kryger;
    etap III – 10 godzin – nagranie słuchowiska – Bartosz Synowiec, Kajetan Hajkowicz, Agnieszka Wasilczyk-Kryger plus aktorzy od 11 do 18 osób na odcinek;
    etap IV – 5 godziny – postprodukcja, montaż, dodanie materiału muzycznego, stworzenie reklamówek radiowych – Bartosz Synowiec, Agnieszka Wasilczyk-Kryger;
  • Promocja:
    Kampania promocyjna polegająca na stworzeniu kontrowersyjnych szablonów graffiti i wkomponowaniu ich wirtualnie w przestrzeń miejską spotkała się z bardzo pozytywnym przyjęciem. To właśnie owe grafiki, kampania wirusowa w internecie oraz nawiązanie współpracy z patronami medialnymi (portal homoseksualizm.org.pl, Krytyka Polityczna oddział w Poznaniu, Podotykaj sobie Poznań, portal Feminoteka, portal MiejskaLornetka.pl) pozwoliły nam zbudować rzeszę fanów (482 osoby www.facebook.com/bagazpodreczny) i rozpoznawalną markę.